Nájomca neplatí a odmieta sa vysťahovať – Ako postupovať?

Následky neplatenia nájomného

Vzťahy medzi prenajímateľom a nájomcom nehnuteľnosti môžu byť niekedy komplikované – najmä keď nájomca prestane platiť nájomné a odmieta sa vysťahovať. Takéto situácie spôsobujú prenajímateľovi finančné straty, značný stres a neistotu.

Okrem toho sa môžu vyskytnúť právne problémy, ktoré si vyžadujú dôkladnú znalosť legislatívy. Občianske právo jasne stanovuje pravidlá a postupy, ktoré prenajímateľ môže využiť na ochranu svojich práv a majetku. Preto je dôležité, aby prenajímateľ vedel, aké kroky môže podniknúť na ochranu svojich práv a majetku.

Neplatiči môžu spôsobiť prenajímateľom vážne právne dôsledky.  Prenajímateľ má právo požadovať zaplatenie dlžného nájomného spolu s úrokmi z omeškania podľa § 517 ods. 2 Občianskeho zákonníka. Okrem toho môže prenajímateľ podľa Občianskeho zákonníka začať právne kroky na vysťahovanie nájomníka podľa § 711a ods. 1 písm. d). V krajnom prípade môže neplatenie nájomného viesť k exekúcii majetku nájomníka podľa zákona č. 233/1995 Z.z. Exekučného poriadku.

Pre prenajímateľa môže mať neplatenie nájomného finančné následky ako je strata príjmu z nájmu a náklady na právne služby. Emocionálny stres a neistota sú ďalšími negatívnymi dôsledkami, s ktorými sa prenajímateľ môže stretnúť.

Právny postup vysťahovania

Ak nájomci odmietajú opustiť nehnuteľnosť, prvým krokom je zaslanie formálnej výzvy na zaplatenie dlžného nájomného.  Neplatiči často ignorujú takéto výzvy, čo vedie k nutnosti právnych krokov. Formálna výzva musí uvádzať presný dátum, do ktorého má byť dlžné nájomné uhradené. Musí tiež obsahovať upozornenie na následky neplatenia. Ak nájomca neodpovie alebo nevyrovná dlh, prenajímateľ môže podať žalobu na súd o vysťahovanie nájomníka z bytu.

Príklad: Pán Novák prenajal svoj byt pánovi Kováčovi. Po troch mesiacoch pán Kováč prestal platiť nájomné a ignoroval výzvy na zaplatenie. Pán Novák sa rozhodol podať žalobu na súd o vypratanie nehnuteľnosti. Súd rozhodol v prospech pána Nováka a pán Kováč bol povinný sa vysťahovať do 30 dní. Tento proces zahŕňal nielen podanie žaloby, ale aj predloženie dôkazov o neplatení nájomného a neochote spolupracovať.

Podľa slovenského Občianskeho zákonníka (§ 711a ods. 1 písm. d)) má prenajímateľ právo vypovedať nájomnú zmluvu, ak nájomca neplatí nájomné za dobu dlhšiu ako tri mesiace. V takom prípade musí prenajímateľ písomne oznámiť nájomcovi dôvody výpovede a poskytnúť mu primeranú lehotu na vypratanie nehnuteľnosti. Tento proces musí byť dôsledne dodržaný – iba tak bude výpoveď platná a vymáhateľná.

Alternatívne riešenia sporu a komunikácia mimo súd

Kľúčovým faktorom pri riešení sporov s neplatiacimi nájomníkmi je komunikácia. Prenajímateľ a nájomca by sa mali pokúsiť vyriešiť problém prostredníctvom priateľskej dohody. Je dôležité byť empatický a snažiť sa pochopiť dôvody, prečo sa stal z nájomcu neplatič. Môže ísť napríklad o dočasné finančné ťažkosti, ktoré sa dajú vyriešiť dohodou o odklade platby alebo splátkovým kalendárom.

V mnohých prípadoch môže byť súdne konanie zdĺhavé a nákladné. Preto je často výhodné hľadať alternatívne riešenia sporu. Medzi takéto riešenia patrí mediácia a arbitráž.

Mediácia je proces, pri ktorom neutrálny mediátor pomáha obom stranám dospieť k vzájomne prijateľnému riešeniu. Podľa zákona o mediácii (zákon č. 420/2004 Z.z.) je mediácia dobrovoľný proces, ktorý môže výrazne urýchliť riešenie sporu a znížiť náklady.

Arbitráž je záväzný proces, kde si neutrálna tretia strana vypočuje argumenty oboch strán a rozhodne o výsledku. Arbitrážne konanie je upravené zákonom o rozhodcovskom konaní (zákon č. 244/2002 Z.z.).

Alternatívne riešenia môžu byť rýchlejšie a lacnejšie ako súdne konanie a môžu pomôcť zachovať vzťahy medzi prenajímateľom a nájomcom.

Komunikácia je kľúčovým faktorom pri riešení sporov s neplatiacimi nájomníkmi. Prenajímateľ by sa mal pokúsiť vyriešiť problém prostredníctvom priateľskej dohody. Je dôležité byť empatický a snažiť sa pochopiť dôvody, prečo sa stal z nájomcu neplatič. Môže ísť napríklad o dočasné finančné ťažkosti, ktoré sa dajú vyriešiť dohodou o odklade platby alebo splátkovým kalendárom.

Príklad: Pani Kováčová mala problém s nájomcom, ktorý prestal platiť nájomné kvôli strate zamestnania. Namiesto okamžitého podania žaloby na súd sa rozhodla dohodnúť sa s nájomcom na odklade platby a splátkovom kalendári. Po niekoľkých mesiacoch sa nájomca vrátil do práce a bol schopný uhradiť všetky dlžné splátky.

Ak priateľská dohoda nie je možná, je na mieste zvážiť formálnu písomnú dohodu, ktorá bude záväzná pre obe strany. Dohody je vhodné podpísať pred notárom – zvýši sa ich právna váha. Týmto spôsobom je možné predísť eskalácii konfliktu a dosiahnuť riešenie, ktoré bude prijateľné pre obe strany.

Prevencia problémov

Prevencia je kľúčom k minimalizácii problémov – a to nielen s nájomníkmi. Prenajímateľ by mal pri uzatváraní nájomnej zmluvy venovať pozornosť jej formulácii. Je potrebné zahrnúť do zmluvy jasné podmienky a sankcie za neplatenie nájomného. Dôležité je aj dôkladné preverenie podnájomníka pred uzatvorením zmluvy. Je to možné napríklad prostredníctvom referencií od predchádzajúcich prenajímateľov.

Podľa § 663 a nasl. Občianskeho zákonníka musí nájomná zmluva obsahovať všetky podstatné náležitosti vrátane výšky nájomného, termínu splatnosti a dôsledkov neplatenia. Zmluva musí tiež špecifikovať práva a povinnosti prenajímateľa bytu. Iba tak je možné predísť nepríjemnostiam a prípadným sporom.

Ďalším preventívnym opatrením je pravidelná komunikácia s nájomníkom a riešenie problémov hneď, ako sa vyskytnú. Týmto spôsobom je možné predísť eskalácii problémov a zamedziť neplateniu nájomného. Ak je to potrebné a možné, prenajímateľ by mal byť otvorený diskusii a pripravený na kompromisy.

Príklad: Pán Novák vždy pred uzatvorením nájomnej zmluvy preverí potenciálneho nájomníka. Získava referencie od predchádzajúcich prenajímateľov a preveruje si ich finančnú situáciu. Do zmluvy zahrnie jasné podmienky týkajúce sa platieb a sankcií za ich neplatenie. Vďaka tomu sa mu podarilo minimalizovať problémy s neplatičmi a udržať dobré vzťahy so svojimi nájomníkmi.

Prevencia problémov je neoddeliteľnou súčasťou efektívneho prenajímania nehnuteľností a pomáha zabezpečiť plynulý a bezproblémový nájomný vzťah.

Záver

Ak narazíte na komplikácie s nájomníkmi, zaznamenajte všetku komunikáciu a uchovávajte si kópie dôležitých dokumentov. Sledujte legislatívne zmeny týkajúce sa nájomných vzťahov.

Ak ste už skúsili všetko ale problém s neplatičmi stále pretrváva, obráťte sa na skúseného právnika. Poskytne Vám odborné poradenstvo a právnu pomoc. S odbornou podporou je možné dosiahnuť spravodlivé a rýchle riešenie.

Čítať viac

Referencie

Erik V.

Veľmi pekne ďakujem za rýchlu a pre mňa veľmi užitočnú radu. Pána Dobroviča odporúčam všetkým, ktorý potrebujú v týchto ťažkých časoch poradiť, pomôcť. Ešte Vám ďakujem.

Helena Bachledová

Dakujem za odpoved, velmi ste mi pomohli. Hladala som informacie na internete, ale pre laika su pravnicke formulacie nejasne a dvojznacne. Som rada, ze som nasla Vasu ponuku na bezplatne poradenstvo. Vasa rada bola jasna a rychla.

Dana Sillova

S odpoveďou p. JUDr. Dobroviča som bola veľmi spokojná. Odpoveď bola rýchla a jasná. Keby bolo viac takýchto advokátov ktorí sú ochotní bezplatne pomáhať ľuďom. Ďakujem

Ružena Juričová

Fantasticky pristup Judr.Dobroviča.Hneď nám dal odpoveď na náš problém.Doposial som sa nestretla s takým milým pristupom.Odporúčam každému kdo potrebuje advokáta navštíviť Judr.Dobroviča.

Ján Cíger

S odpoveďou som veľmi spokojný, bola rýchla a odborne zdôvodnená. Máloktorý advokát to urobí zadarmo ako JUDr. Jozef Dobrovič. Zaslúži si veľké ďakujem. J.H.

Napíšte nám

Google reCaptcha: Invalid site key.

Náš tím

Advokátska kancelária JUDr. Jozefa Dobroviča sídli na Záhradníckej ulici 27 v Bratislave. Poskytujeme komplexné právne služby v hlavných odvetviach
Advokát
JUDr. Jozef Dobrovič, LL.M.
Zavolajte nám
+ 421 904 678 710
Advokátsky koncipient
Mgr. Veronika Menkeová
Zavolajte nám
+421 902 622 185